Ko var sagaidīt no “LSPA” un “RSU” apvienošanās?
Līdz ar nesen valdībā apstiprināto rīkojuma projektu Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas (“LSPA”) integrācija Rīgas Stradiņa universitātē (“RSU”) ir kļuvusi par nozīmīgu notikumu Latvijas augstākās izglītības ainavā. “LSPA” un “RSU” pirmsākumi meklējami atšķirīgā vēsturē, un katrai no tām ir savs ieguldījums Latvijas akadēmiskajā un zinātnes jomā. Lēmums integrēt “LSPA” un “RSU” nozīmē stratēģisku virzību uz izglītības standartu un pētniecības iespēju uzlabošanu valstī, kā arī jaunu studentu plūsmu un atžirgumu “LSPA” akadēmijai.
Apvienošanās process
Apvienošanas process, kas sāksies 2026. gada 1. janvārī, tiek rūpīgi plānots un saskaņots ar “RSU” un “LSPA” vadību. Lai nodrošinātu vienmērīgu pāreju, ir pieņemti galvenie lēmumi, tostarp studiju programmu nodošana un resursu sadales kārtība. Šīs savienošanas pamatā ir “LSPA” autonomijas un identitātes saglabāšana “RSU” ietvaros. Galvenie mērķi ietver kvalitatīvas izglītības un pētniecības standartu saglabāšanu, vienlaikus izmantojot abu iestāžu apvienotos resursus, lai ne tikai uzlabotu akadēmiskos rezultātus, bet arī veicinātu lielāku interesi mācībām iekš “LSPA”.

Reorganizācijas process
Neraugoties uz visaptverošo mērķi, ir radušies tādi izaicinājumi kā neskaidrības saistībā ar reorganizācijas procesu. Ar aktīviem pasākumiem, lai šīs problēmas risinātu, tostarp darba grupas izveidi un “RSU” pausto gatavību sadarboties. “RSU” un “LSPA” ir paziņojušas, ka 2024. gada 1. aprīlī reorganizācijas plāns būs pabeigts un varēs ķerties klāt projekta īstenošanai.

“LSPA” un “RSU” apvienošanās
No šī visa var secināt, ka “LSPA” integrācija “RSU” iezīmē būtisku brīdi Latvijas augstākās izglītības attīstībā. “LSPA”, saglabājot autonomiju, nodrošinot kvalitāti un kopīgi ar “RSU” risinot dažādas problēmas, sevi ir novietojusi pozīcijā, kur studenti, laika gaitā, izķers mācību vietas.

BUJ
1. Kā apvienošanās process ietekmēs pašreizējos “LSPA” studentus?
Šis process nodrošina studiju programmu nepārtrauktību, ļaujot visiem “LSPA” studentiem netraucēti pievienoties “RSU”, saglabājot esošās stipendijas un bužeta vietas, bez liekas ņemšanās.
2. Kāda loma augstākās izglītības iestāžu reorganizācijā ir valdībai?
Valdība sadarbībā ar abām ieinteresētajām pusēm veicina lēmumu pieņemšanu par reorganizāciju, nodrošinot atbilstību noteiktajiem tiesību aktiem un konsultāciju procesiem.
3. Vai “LSPA” saglabās savu autonomiju “RSU” ietvaros?
Jā, “LSPA” darbosies kā viena no 4 “RSU” struktūrvienībām, saglabājot akadēmisko un zinātnisko autonomiju, kā arī savu nosaukumu un simboliku.
4. Kā integrācija ietekmēs akadēmiskā personāla pētniecības iespējas?
Akadēmiskajam personālam tiks piedāvātas plašākas pētniecības un attīstības iespējas, kā arī piekļuve “RSU” resursiem, veicinot akadēmijas zinātnisko darbību.
5. Kādi ir integrācijas vispārējie ieguvumi Latvijas augstākajai izglītībai?
Integrācijas mērķis ir nodrošināt ilgtspējību un kvalitātitatīvu augstākās izglītības sistēmu, veicinot sadarbību un resursu optimizāciju, lai uzlabotu vispārējos akadēmiskos rezultātus gan pasniedzējiem, gan studentiem.