ModeĀtrā mode: Kā tā ietekmē mazumtirdzniecības ražošanu

Ātrā mode: Kā tā ietekmē mazumtirdzniecības ražošanu

Uzzini kas ir ātrā mode un, kā tā ietekmē ražošanu, ekonomiku, vidi un jaunākās paaudzes patērētājus

Ātrā mode ir nozare, kas pazīstama ar ātri mainīgām tendencēm un zemām cenām, kas ļauj patērētājiem bieži atjaunot savu garderobes saturu. Šī nozares pieeja ir saistīta ar ātru dizainu izstrādi, ražošanas ciklu saīsināšanu un biežu jaunu produktu ieviešanu tirgū. 2023. gadā globālās modes industrijas vērtība tika novērtēta aptuveni 1,7 triljonu dolāru apmērā, un tā nodarbina vairāk nekā 300 miljonus cilvēku visā pasaulē.

Kā ātrā mode ietekmē ražošanu?

Ātrās modes galvenie zīmoli: H&M, Zara, Shein, Boohoo.

Ražošanas apjoms modes industrijā no 2000. līdz 2014. gadam ir dubultojies, un cilvēki iegādājas apģērbus arvien biežāk — vidējais apģērbu skaits uz vienu iedzīvotāju ir pieaudzis par 60%. Ātrās modes zīmoli, kā piemēram, ”H&M”, ”Shein” un ”Zara”, ir spējuši samazināt laiku no dizaina izstrādes līdz produkta nonākšanai veikalu plauktos līdz dažām nedēļām, radot spiedienu uz ražotājiem strādāt ātrāk un efektīvāk.

”Ultrafast” mode, tāpat kā ātrā mode, rada vēl lielāku vides piesārņojumu un patēriņa kultūras veicināšanu, kur apģērbi bieži tiek uzskatīti par vienreiz lietojamiem produktiem.

Kas ir ”ultrafast fashion”?

Ja ātrā mode jau ir pazīstama ar ātri mainīgām kolekcijām, tad ”ultrafast fashion” vēl vairāk paātrina šo procesu. Piemēram, Ķīnas kompānija ”Shein”, kas ir viens no ”ultrafast” modes gigantiem, ik dienu izlaiž līdz pat 10,000 jaunu dizainu. Šāda ātruma sasniegšana ir iespējama ar digitālās tehnoloģijas un datu analītikas palīdzību, kas ļauj uzņēmumam ātri reaģēt uz patērētāju tendencēm un izvairīties no pārpalikumu ražošanas. ”Ultrafast” modes zīmoli piedāvā arī zemākas cenas salīdzinājumā ar tradicionālām ātrās modes firmām. ”Shein” vidējā preces cena ir 14 ASV dolāri, salīdzinot ar ”H&M” 26 ASV dolāriem un ”Zara” 34 ASV dolāriem.

Kādas ir ātrās modes sekas?

Sieviete guļ un domā uz kaudzes ar drēbēm.

Ātrā mode rada ievērojamu ietekmi gan uz vidi, gan sabiedrību. Katru gadu tekstilizstrādājumu ražošana rada apmēram 1,2 miljardus tonnu siltumnīcefekta gāzes, kas ir vairāk nekā starptautisko lidojumu un jūras kuģu radītie izmeši kopā. Turklāt aptuveni 60% no visiem ražotajiem apģērbiem beigu beigās nonāk izgāztuvēs vai tiek sadedzināti.

Vides piesārņojums

Ātrās modes industrija ir viens no lielākajiem vides piesārņotājiem pasaulē. Šī nozare ir atbildīga par lielu ūdens patēriņu, kas saistīts ar apģērbu mazgāšanu un audumu krāsošanu. Piemēram, viena džinsa bikšu ražošana var prasīt līdz pat 3,781 litriem ūdens. Turklāt, nozare izmanto apjomīgus enerģijas resursus. Tekstilizstrādājumu nozare arī ir viens no galvenajiem mikroplastikas piesārņojuma avotiem okeānos.

Kādi ir izaicinājumi un risinājumi?

Sieviete stāv ar iepirkuma maisu blakus uzkarinātām drēbēm.

Industrija saskaras ar vairākiem izaicinājumiem, tostarp darba apstākļu un atalgojuma problēmām ražošanas valstīs, kā arī augstu materiālu un produktu izšķērdību. Lai risinātu šīs problēmas, daudzi jaunie patērētāji, īpaši ”millennials” un ”Z paaudze” , meklē ilgtspējīgākus patēriņa modeļus, tostarp ātrās modes alternatīvus, kas uzsver kvalitāti un ilgstošu vērtību.

Secinājums

Ilgtspējības modes apģērbi pakarināti uz pakaramajiem.

Ātrā mode ietekmē gan ekonomiku, gan vidi. Lai gan tā piedāvā zemas cenas un pastāvīgu jaunumu plūsmu, tā rada arī nopietnas ilgtspējības un ētikas problēmas. Patērētājiem un uzņēmumiem ir jāmeklē veidi, kā samazināt šo ietekmi, strādājot pie ilgtspējīgākām ražošanas praksēm un pārdomātāka patēriņa.

Bildes ņemtas no: tamborasi, ft, blog.hslu.ch, theconversation, 3dlook.

Statistika ņemta no: investopedia.

Lasi vēl

Biežāk uzdotie jautājumi ⇢

Vairāk Tendences